
Vol. XXV No. 1 A Report on Non-Ionizing Radiation March 2005

Support
Microwave News,

the independent
source for news and
opinion on the health
effects of EMFs and

RF radiation

Microwave News is now distributed
free of charge, so we need your

support more than ever. Please send us
what you can. See the form on p.5.

Thank you!

MICROWAVE NEWS • ISSN 0275-6595 •
155 East 77th Street, New York, NY 10021 •
(212) 517-2800  •   Fax: (212) 734-0316   •
E-mail: < mwn@pobox.com > • Web:
<www.microwavenews.com> • Editor and
Publisher: Louis Slesin, PhD; Copy Editor:
David Penick • Copyright © 2005 by Louis
Slesin • Reproduction in any form is for-
bidden without written permission.

(continued on p.2)

WTR and the Betrayal
Of the Public Trust

Microwave News Responds To Bill Guy

Bill Guy does not have a case. His mind is playing tricks with his memo-
ries. We continue to believe that Guy is the one who should be apologizing —
to Henry Lai and to all cell phone users for letting them down.

Guy says that he did not call the National Institutes of Health (NIH) in
November 1994 to report Henry Lai for carrying out allegedly unauthorized
experiments on DNA breaks. We are not so sure.

Guy’s recollections of incidents that took place during the past 11 years
are so muddled and distorted that just about everything he wrote in his March
17 letter either does not make sense or is simply wrong.

To understand why we think he made the call, we need to go over some
history. Not just about the DNA work, but about another study on the effects
of microwaves on memory and more generally about the cell phone industry’s
$25 million health research program, known as Wireless Technology Research
(WTR).

* * * * *

But first, we should make clear that it was Henry Lai who told us that
Guy had made the call to NIH. He told us about this —what he called a per-
sonal act of betrayal—in a number of conversations over the years.

Lai has consistently maintained that when Mike Galvin of the National
Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) called him in Novem-
ber 1994 to follow up on a complaint about his grant, Galvin said that a phone
call from Bill Guy had prompted the inquiry. Guy vehemently denies it.

Today there is no way to know for certain who is right. We do know—
based on Galvin’s recent e-mail to Guy—that Galvin has forgotten the inci-
dent. So, it all comes down to whose memory is more reliable: Henry Lai’s or
Bill Guy’s.

We favor Lai, not because his memory is faultless (we all make mistakes
when trying to recall the past), but because, except for what was said in the
phone call to Galvin, we have been able to document and confirm most ev-
erything Lai has told us. Guy’s recollections, on the other hand, do not stand
up to the most casual scrutiny. Guy has totally mixed up two different inci-
dents over two different studies, which took place three years apart (1994 and
1997). If he can’t distinguish between the two in his own mind, why should
we believe the rest of the story?



2 MICROWAVE NEWS  March 2005

Guy’s credibility falls completely apart with his unprompted
admission that in 1997 he wrote an open letter stating, in effect,
that Lai is ignorant about the most basic facts of microwave
radiation. This act of betrayal is no different in kind from the
betrayal that Lai accuses Guy of carrying out by filing a com-
plaint with NIH in 1994.

The 1994 DNA Breaks Study

Back in January1993, the cell phone industry was being
hammered by a torrent of negative publicity. David Reynard had
filed a lawsuit charging that a handheld phone was responsible
for his wife’s lethal brain tumor. After Reynard repeated his ac-
cusations on CNN’s Larry King Live, the story became front-
page news around the world, prompting Congress to investigate
and investors to dump cell phone stocks. The industry was in
trouble and desperately looking for ways to reassure the public
that its phones were safe.

The CTIA, the Washington-based wireless lobby, turned to
George Carlo, who had previously helped the paper and chlo-
rine industries fend off moves to regulate dioxin, a highly toxic
chemical by-product from paper manufacturing. In 1992, the
Wall Street Journal described Carlo’s work for the Chlorine In-
stitute as “a well-financed public relations campaign.”

Carlo, in turn, recruited two consultants—Bill Guy and Ian
Munro. Between 1993 and 1997, Guy was paid to help run CTIA’s
$25 million health research program, known as the WTR. While
Carlo was the headman, Guy was a key player because he was
the only one of the three with any detailed knowledge about mi-
crowave radiation.

During the summer of 1994, as the industry and WTR’s
schemes were taking shape, Carlo learned that Lai and his col-
laborator, N.P. Singh, had found that microwave radiation could
damage DNA. (The two University of Washington scientists had
sent the WTR a funding proposal that included some prelimi-
nary data.) It did not take long for the WTR, CTIA and the rest
of the industry to understand how dangerous this news could be.
If microwave radiation could break up the DNA in the brain, the
public could easily interpret this as meaning that cell phones can
cause brain tumors. Lingering fears would be reignited and the
future of what was still a young industry would once again be in
question.

Guy understood all this. “I told Henry that ‘You’ve got dy-
namite on your hands—if it turns out to be a real effect, the
implications are tremendous’,” Guy told Microwave News at the
time (see N/D94).

Carlo and CTIA must have felt they were lucky to have
Guy on their team. Practically no one knew Lai better than Guy.
They had worked together for more than ten years, and Lai had
taken over the Bioelectromagnetics Laboratory from Guy when
he retired from the University of Washington in 1991.

With the benefit of hindsight, it is now apparent that the

industry devised a three-point plan to control the DNA story: (1)
To delay or better stop, Lai and Singh from continuing their DNA
work; (2) To prevent others from following up, or at least to
carefully select those who would; and (3) To convince the press
and the public that the Lai-Singh work on DNA breaks results
was of marginal importance with questionable relevance to cell
phone safety.

The plan worked. Much of the story was recounted in the
pages of Microwave News over the years. Briefly, here’s what
happened:

(1) Despite pledges of financial support from the
WTR, Lai and Singh did not receive a penny for
close to four years. Then in 1998, they were given a
small contract to do some work in C.K. Chou’s lab
at the City of Hope National Medical Center in
Duarte, California. (Chou had worked with Guy at
the University of Washington for many years. By
the time the experiments got under way at City of
Hope, Chou had accepted a job at Motorola and
moved to Florida.) Lai and Singh later described the
WTR experience as “very strange.” In an open letter
to Microwave News (see M/A99), they stated that
the WTR program was rife with “chaotic corruption
and deception,” and that it was a “disgrace to the
American research establishment.” None of the data
from these experiments has ever been published.
From his perch at the WTR, Guy had to have played
a key role in the decision to deny Lai and Singh from
getting any follow-up money, as well as in the fiasco
that took place in Chou’s lab.

(2) The WTR never funded anyone else to do an in-
depth investigation of cell phones and DNA breaks.
Motorola, which had its own research program, spon-
sored DNA work in Joe Roti Roti’s lab at Washing-
ton University in St. Louis. Perhaps not surprisingly,
those results conflicted with those of Lai and Singh.
The reasons for the inconsistencies have yet to be
resolved.

(3) The industry made a full-court press to discredit
the DNA break study. A consistent and coordinated
message was put out to marginalize Lai and Singh.
For instance, in November 1994, Q. Balzano, then a
senior Motorola executive, wrote to us that, “[E]ven
if it is validated, the effects it purports to show may
be inconsequential.” Maybe so, but it had been im-
portant enough for Balzano to rush to Lai’s lab in
Seattle that previous August, soon after he had first
heard about the new findings. Carlo also made a trip
to see Lai that summer. By December, media han-



3MICROWAVE NEWS  March 2005

dlers at Motorola and Burson-Marsteller, a large pub-
lic relations firm, were working overtime to prepare
a strategy for Motorola, CTIA and WTR’s response
to the inevitable media inquiries. This is documented
in the so-called “War Gaming” memos, which were
leaked to Microwave News (see J/F97). CTIA did
its part. “It’s not very relevant,” Ron Nessen, CTIA’s
top spokesman, told the Florida Sun-Sentinel (De-
cember 19, 1994). He also tried to cast doubt on the
comet assay, the technique pioneered by Singh to
measure DNA breaks. It “may not be scientifically
valid,” Nessen charged.

Given the cell phone industry’s fears about the Lai and Singh
findings—at the time, one participant said that the Motorola
management was in a “panic” over how to handle them—it
would hardly be surprising to learn that Guy had either decided
on his own or had been asked by Carlo and/or CTIA to try and
shut down Lai’s lab. After all, Guy was on the WTR and CTIA
payroll. Although this gambit failed, WTR succeeded with a
bait-and-switch approach: Promise, but never deliver, research
funds.

That NIEHS had raised questions about its grant to Lai is
not in doubt. On November 22, 1994, Lai wrote to Galvin and
his boss, Don McRee. The letter began: “After our telephone
conversation of yesterday, I searched my mind on why I did the
study on the effects of 2450 MHz radiation on DNA damage in
brain cells....” Lai had been asked to explain why he had been
doing experiments on DNA. The only uncertainty is who
prompted the call from NIEHS. Was it Guy, as Lai maintains, or
someone else?

Guy is the most obvious suspect. In 1994, Guy was one of
the few people who would have known that NIEHS was sup-
porting Lai’s work. Lai’s long-term NIEHS grant on the “neural
effects of low-level microwaves” had first been awarded to Guy
in 1985. Lai took it over in 1988.

Another reason to suspect Guy is that Mike Galvin was not
the right person to complain to. Annette Kirshner, not Galvin,
was Lai’s grant administrator at NIEHS. Only someone well
acquainted with both Lai and NIEHS would have known about
Mike Galvin and known that Don McRee, Galvin’s superior, was
NIEHS’ resident expert on microwave radiation. (Later, McRee
would retire from NIH and join Guy and Carlo at WTR.)

In short, Guy had the motive and the knowledge to call NIH
in 1994. We cannot be sure he made the call, but we do know
that he did something very similar in 1997.

Lai and Guy’s 1994 Behavior Study
 Makes Headlines in 1997

In the spring of 1994, while Lai and Singh were running

their DNA experiments, Lai published a paper in Bioelectro-
magnetics with Bill Guy and Akira Horita, on work they had
completed some time earlier. They reported that microwaves
could affect memory in rats. For three years no one paid much
attention to this paper, but all that changed in September 1997.

 On September 17, Lai gave an invited talk on the “Neuro-
logical Effects of RF Electromagnetic Radiation,” at an industry
meeting in Brussels entitled Mobile Phones: Is There a Health
Risk? He covered a lot of ground in his allotted 30 minutes. The
presentation, which was distributed to the attendees, was 24 pages
long and included 109 references.

Lai devoted a single sentence to his 1994 paper with Horita
and Guy on memory deficits among microwave-exposed rats.
Immediately afterwards, he added the following caveat:

“ However, great caution should be taken in apply-
ing the existing research results to evaluate the pos-
sible effects of exposure to RF [radiation] during cel-
lular telephone use. It is apparent that not enough
research data is available to conclude whether expo-
sure to RF [radiation] during the normal use of cel-
lular telephones could lead to any hazardous effect.”

Every word in this paragraph was underlined for emphasis.
As it happened, Jonathan Leake of the London Sunday Times

was in the audience and, for reasons known only to him, decided
to focus on this one sentence in his story on the conference. (He
neglected to tell his readers how this particular result fit into the
larger framework of microwave health effects, nor did he tell
them that the paper was three years old.) Leake’s article ran in
the September 21 issue of the Sunday Times under the headline,
MOBILE PHONES CAN BE CAUSE OF MEMORY LOSS.

By the time Leake’s article hit the newsstands, Lai was al-
ready back in Seattle. That same day, a television crew hurriedly
set up an on-camera interview with him. The following day, two
other English daily newspapers ran similar stories. The story
had legs.

Lai was amazed and frustrated by the media attention being
devoted to the memory study. “It’s only a tiny part of my talk
and yet it’s headline news,” he told us in an interview back then.

That Monday, September 22, Bill Guy confronted Lai and,
as described in Guy’s March 17, 2005, letter, he asked him to
“do something to correct the misinformation.” Guy wanted Lai
to clarify that the 1994 experiment had used radiation signals
that were different from those broadcast by cell phones. (Lai
remembers it quite differently. “He asked me to withdraw the
paper,” he told us recently.)

Lai refused to do anything. He felt that he had included all
the necessary caveats in Brussels and that, even if he knew how,
it was not his job to police the press.

In his March 17 letter, Guy states that he waited “several
weeks” for Lai to circulate a correction. The letter Guy wrote for



4 MICROWAVE NEWS  March 2005

the CTIA shows that this is not true. Guy waited barely 24 hours
before moving to discredit Lai. On September 23, 1997, Guy
did what he calls his “public duty,” and faxed a letter to Tim
Ayers in CTIA’s media relations office. This is part of what he
wrote:

“ If Lai had been a specialist in microwave radiation,
he would have pointed out that the frequency, type of
exposure, exposure levels and the type of modulation
used in the experiments does not duplicate cellular
phone exposures.”

Stripped of jargon, Guy said that Lai did not know what he was
talking about.

By the following day, Guy’s letter was on Jeff Silva’s desk
at RCR (now called RCR Wireless News), a trade tabloid. SCIEN-
TIST FAULTS CLAIM THAT CELL PHONE USE CAUSES MEMORY LOSS ran
the headline in the next issue of RCR.

If Guy would have taken the time to read the paper Lai pre-
sented in Brussels, he could not have missed the cautionary lan-
guage that Lai had underlined. Lai had been doing microwave
health research for more than 15 years and was acutely aware
that not all microwave signals are the same or cause the same
effects.

But Guy’s first impulse was to protect the cell phone indus-
try, his long-term client. This was an act of betrayal no different
from the one he now says that he could never have carried out
against a person he calls his “friend and colleague.”

Guy’s March letter jumbles the events surrounding the two
different studies. He begins by referring to the work on DNA
breaks, then mysteriously segues into the media storm surround-
ing the memory-loss paper. His memory is far from clear and
reliable.

Guy’s Misplaced Outrage

As early as May 1996, it had become clear to most observ-
ers that the WTR was not doing any research, even within the
cell phone industry. As Jeff Silva reported: “Interestingly, the
loudest protests about Carlo’s work and CTIA’s role in health
issues are not coming from environmentalists.... Rather, the sharp-
est criticism comes from [cell phone] manufacturers.” Silva went

on to list eight different companies that were raising concerns,
including Lucent Technologies and Qualcomm.

“ The (cancer) research program is really nonexistent,”
Lucent’s Ron Petersen, an influential—and far from radical—
member of the bioelectromagnetics community, told Silva.
“ There’s nothing there. The emperor has no clothes.”

At that time, the WTR had been given about $12 million by
CTIA, or approximately half of the promised budget, and yet no
one could tell what Carlo, Guy and Munro had done with the
money. “It seems that CTIA spent a lot of money on things like
PR,” John Madrid of Toshiba told Microwave News in the spring
of 1996. By the end of the following year, Madrid was even
more exasperated. “The bottom line is, a lot of money was col-
lected and not very much research got done.... I would not give
CTIA or WTR a plugged nickel,” he said.

While this controversy was being played out in the press,
Guy kept silent. If he had raised any objections with Carlo or
CTIA, he did not make them public. The Jonathan Leake article
in the Sunday Times had provoked Guy to do his “public duty to
set the record straight,” even if it demeaned a colleague in the
process. But Guy felt no parallel obligation to make sure that the
WTR and CTIA kept their promise to actually do the research,
to actually learn something about cell phone radiation. He kept
quiet and said nothing that might reflect badly on the industry.

There can be no question that Guy knew what was at stake.
“ If there was a health effect from cell phones, because of their
popularity, it would be a major public health concern,” he told
the Seattle Post-Intelligencer in May 1996.

By the end of 1997, there were more than 55 million cell
phone users, five times as many as there had been when the CTIA
set up the WTR in 1993. Today, there are over 180 million in the
U.S. alone, and approaching two billion worldwide.

Where is Bill Guy’s outrage that all these people have been
let down? Where is the outrage over the broken promises of
research?

Guy rushed to protect the industry at Lai’s expense when
the press got fired up over some old data. Did he also snitch on
Lai back in 1994? We think it’s highly likely—though we can’t
prove it. But we do know that Guy never rushed to bite the hand
that fed him. He has a lot of explaining to do about why the pub-
lic got peanuts instead of $25 million worth of health studies.



5MICROWAVE NEWS  March 2005

Microwave News, 155 East 77th Street, Suite 3D, New York, NY 10021, USA
����� : +1 (212) 517-2800, Fax: +1 (212) 734-0316; E-mail: <mwn@pobox.com>

For contributions from outside the U.S., please use Visa or MasterCard. Thank you.

Enclosed is My Contribution of

  ❑ $25.00      ❑ $50.00     ❑ $100.00     ❑ $250.00     ❑   $500.00     ❑   $1,000.00     ❑   Other $ ___

Suggested Contributions: Individuals $50–$100; Corporations and Institutions $250–$500.

Reprinted below is the text that appeared on the Microwave News
Web site blog <www.microwavenews.com>. Bill Guy’s March
17, 2005 letter was a response to this posting.

Commentary

From the Field

March 11, 2005

The March issue of the University of Washington alumni
magazine, Columns, features a well-deserved tribute to Henry
Lai and his colleague, N.P. Singh, who have demonstrated that
low-level microwave radiation can lead to an increase in DNA
breaks in the brain cells of rats (available online). The headline
of the piece tells the story: “Wake-Up Call: Can Radiation from
Cell Phones Damage DNA in Our Brains? When a UW Re-
searcher Found Disturbing Data, Funding Became Tight and One
Industry Leader Threatened Legal Action.”

The article later identifies that “industry leader” as George
Carlo who ran Wireless Technology Research (WTR) on behalf
of the CTIA, the trade association of the cell phone industry. Of
course, most people, except those on the industry payroll, now
concede that WTR was misnamed. Something like “Whatever
Happens Do As Little Research As Possible and Take As Long
As Possible Not To Do It” would have been far more appropri-
ate (even though it’s hard to make an elegant acronym out of all
that).

One important fact is left out of the story—for reasons that
will become apparent in a moment. The piece begins with Lai
recollecting how, back in 1994, someone had tried to stop his
DNA-microwave work by calling the National Institutes of
Health and alleging that Lai was misusing his research grant by

carrying out unauthorized experiments. After Lai explained what
he was up to, the NIH was satisfied that nothing was amiss. Lai
was allowed to go back to work, though he lacked the funds to
do as much he would have liked.

The snitch is not named in the article but should be revealed.
It was Bill Guy, who had received three degrees from the Uni-
versity of Washington, including his doctorate, and then spent
much of his professional life at its Department of Bioengineer-
ing. No wonder the alumni magazine was squeamish about iden-
tifying him.

For more than ten years, Guy and Lai had worked together at
the university’s Bioelectromagnetics Research Lab. They were
coauthors on close to 20 research papers. But that did not stop
Guy from trying to sabotage Lai’s research. At the time he made
the call to Mike Galvin of the National Institute of Environmen-
tal Health Sciences, Guy was one of two key advisors to George
Carlo, and was helping him map out the strategy for CTIA’s $25
million cell phone-health research project. Separately, he was
also a consultant to the CTIA. Guy would stay on the WTR
payroll for another three years.

Guy is a former president of the Bioelectromagnetics Soci-
ety and the recipient of the d’Arsonval Award, its highest honor.
Despite a lifetime in RF research, despite the fact that he chaired
the committee that wrote the 1982 ANSI RF exposure standard,
despite the fact that he chaired the committee of the National
Council on Radiation Protection and Measurements that wrote
the council’s 1986 (and its most recent) report on RF biological
effects, Guy’s first impulse on hearing about some important
new experimental finding that questioned the safety of a product
that would soon be responsible for exposing more than a billion
people to a constant stream of RF radiation was to blow the
whistle and try to impugn Lai.

 Does anyone still believe that the mobile phone industry
ever made an honest attempt to get to the bottom of the cell
phone safety question?

Please Help Keep Microwave News On the Web


