
 
 
 

December 14, 2021 

 

 

Mary L. (Nora) Disis, MD 

Editor, JAMA Oncology 

University of Washington School of Medicine 

Seattle, WA 

<ndisis@uw.edu> 

 

 

Dear Dr. Disis, 

 

JAMA Oncology has done a serious disservice to its readers by publishing a highly distorted 

review on the ever-controversial subject of radiofrequency (RF) radiation and cancer. I can only 

assume that a flawed peer review process allowed David Grimes’s biased opinions to reach a 

wide audience. 

 

There are so many errors and omissions in his review that I hardly know where to begin. But let 

me start with the fact that Grimes trashes the most significant RF-cancer study ever completed: 

the 10-year, $30 million animal experiment carried out by the U.S. National Toxicology Program 

(NTP). In its final report, released in 2018, the NTP concluded that it had found “clear evidence” 

of a link between RF radiation and cancer. 

 

Grimes does not even offer a citation to the NTP study. Rather, he simply dismisses it out of 

hand, stating only that it has been “roundly criticized for low-power and questionable methods.” 

For support, he offers two references: one to the U.S. Food and Drug Administration (FDA) and 

the other to the International Commission for Non-Ionizing Radiation Protection, better known 

as ICNIRP. 

 

The section on the NTP study in the FDA report (pp.14-18) does not discount the results. Rather, 

the FDA questions how they should be interpreted. The agency argues that the exposure of the 

test animals in the NTP setup “cannot be directly compared to real world [exposures] to people 

using mobile phones.” (p.18) Grimes muddles these two very different points: the study findings 

and how they should be applied. 

 

Even if one were to accept that the FDA does not agree with the results of the NTP study, it does 

not, by any means, justify throwing it in the garbage, as Grimes has done. The NTP study has 

https://jamanetwork.com/journals/jamaoncology/article-abstract/2786776
https://ntp.niehs.nih.gov/whatwestudy/topics/cellphones/index.html
https://www.niehs.nih.gov/news/newsroom/releases/2018/november1/index.cfm
https://www.icnirp.org/
https://www.fda.gov/media/135043/download


Mary L. (Nora) Disis, MD 

Editor, JAMA Oncology 

December 14, 2021 

Page 2 

 

 
been subjected to multiple, in-depth peer reviews, including one by 11 leading pathologists and 

toxicologists at a three-day public meeting held at the NTP campus in March 2018. (Many 

members of the panel came from the pharmaceutical industry.) The reviewers concluded that 

there was “clear evidence” of a cancer link. Are we to believe Grimes, who has no direct 

experience with animal bioassays, or those who have devoted their professional careers to the 

field? 

 

As for ICNIRP, it has always discounted all RF-health risks except those related to body heating. 

That it rejected a study linking RF to cancer surprised no one. ICNIRP, set up in 1992, is a 

private, self-perpetuating group that has long refused to reveal its funding sources, except in the 

most general terms.  

 

Many do not agree with ICNIRP’s advice. For more on this, I refer you to a detailed, critical 

examination of ICNIRP published in 2019 by a diverse group of European journalists, working 

under the rubric “Investigate Europe.” ICNIRP, like Grimes, has been loose with the facts on RF 

radiation and cancer, as I pointed out in a piece published last year. 

 

I have been reporting on the health and biological effects of all types of non-ionizing 

electromagnetic radiation for more than 45 years, and I do understand that the NTP findings are 

controversial, as is this entire field of study. Even the NTP’s PI, Dr. John Bucher, predicted, 

before the RF exposures had started, that the study would sound an all-clear. But it didn’t turn 

out that way. When he saw that there was indeed a significant cancer risk, Bucher, together with 

the director of the NIEHS and the NTP, Dr. Linda Birnbaum, moved quickly to release the 

results as a public health imperative. 

  

One of the most skeptical organizations on RF health risks has been the American Cancer 

Society (ACS). It has regularly included cell phones in its list of cancer myths. But the 

ACS was moved by the NTP results. Here’s an excerpt from a statement by Dr. Otis Brawley, 

then ACS’ chief medical officer, issued after they were released: 

 
“The NTP report linking radiofrequency radiation (RFR) to two types of cancer 

marks a paradigm shift in our understanding of radiation and cancer risk. The 

findings are unexpected; we wouldn’t reasonably expect non-ionizing radiation 

to cause these tumors. This is a striking example of why serious study is so 

important in evaluating cancer risk. It’s interesting to note that early studies on 

the link between lung cancer and smoking had similar resistance, since 

theoretical arguments at the time suggested that there could not be a link.” 

 

Grimes is no more impartial when reviewing the epidemiological studies on RF radiation and 

cancer. Here are some examples: 

 

1) Grimes cites a French epi study, published in 2014 in Occupational and Environmental 

Medicine, known as the CERENAT study. He describes it as among those which have “not 

found any link between cancer incidence and cell phone usage.” You need only to read the first 

https://microwavenews.com/news-center/ntp-peer-review-sees-tumor-risk
https://www.investigate-europe.eu/en/2019/how-much-is-safe
https://microwavenews.com/news-center/time-clean-house
https://pressroom.cancer.org/NTP2016?_ga=1.187727649.861672531.1464614573
https://oem.bmj.com/content/71/7/514


Mary L. (Nora) Disis, MD 

Editor, JAMA Oncology 

December 14, 2021 

Page 3 

 

 
page to see that Grimes is wrong. CERENAT, it states, found “additional data supporting a 

possible association between heavy mobile phone use and brain tumors.” 

 

2) Grimes cites a Danish epi study, known as the Danish Cohort Study (DCS), to rule out a cell 

phone cancer risk. He writes: “there was no indication of dose-response association either by 

years of use or anatomical location of the tumor.” This is nonsense. There were no individual 

exposure data available for the Danish cohort —none at all. The study was based on anonymous 

cell phone subscriber information and there was no way to check who had actually used the 

phones: Was it the account holder or someone else? More importantly, all corporate accounts 

were eliminated from the analysis —they had to be because there was no way to link them to 

specific individuals and their health histories. The study was started when cell phones were first 

introduced and still expensive. It does not take much imagination to infer that those corporate 

accounts —with users who did not have to pay their own bills— most likely racked up the 

largest number of minutes on the phone. The biggest users, those most exposed to RF radiation, 

were eliminated from the study population and ended up in the control group! The DCS is a 

textbook case of exposure misclassification. 

 

When the International Agency for Research on Cancer (IARC) assembled an expert group to 

consider RF/cell phone cancer risks in 2011, the DCS was excluded due to what it called 

“considerable misclassification in exposure assessment,”  according to a summary of the meeting 

published in Lancet Oncology. Are we to believe IARC’s 30 experts or Grimes? 

 

3) Grimes discounts two sets of epi studies that show a cancer risk, and were the basis for the 

IARC working group’s decision to classify RF radiation as a 2B cancer agent, a possible human 

carcinogen: the Interphone project and the work of Sweden’s Lennart Hardell and Michael 

Carlberg. Once again, it comes down to Grimes vs. those better qualified to offer a judgment. As 

I am sure you are aware, IARC is widely regarded as the gold standard for classifying cancer 

risks. 

 

I could go on to the biophysical mechanisms of interaction. Here, once again, Grimes offers a 

simplistic, ill-informed opinion. He ignores a large body of work showing that RF can indeed 

lead to DNA breaks, perhaps not by breaking chemical bonds directly, but through oxidative 

stress and/or diminished DNA repair. I will leave all this to another time, other than to note that 

the NTP found a higher incidence of DNA breaks among its RF-exposed animals. 

 
__________________________________ 

 
I hope these defects encourage you to take another look at Grimes’s review and the peer review 

process that recommended it for publication. I would wager that I could name your reviewers. 

This is a small, highly polarized field: The players and their opinions are well known. 

 

Allow me to close with an example of how Grimes does not play fair. You need only to look at 

his Conflict of Interest (CoI) disclosure published at the end of the review. The CoI states: 

https://www.bmj.com/content/343/bmj.d6387
https://www.thelancet.com/journals/lanonc/article/PIIS1470-2045(11)70147-4/fulltext
https://academic.oup.com/ije/article/39/3/675/631387?login=true
https://www.spandidos-publications.com/10.3892/ijo.2011.947
https://www.spandidos-publications.com/10.3892/ijo.2011.947
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/em.22343


Mary L. (Nora) Disis, MD 

Editor, JAMA Oncology 

December 14, 2021 

Page 4 

 

 
Grimes “appeared in an informational video for Vodafone UK countering the fallacious 

connection between 5G and COVID-19.” (Vodafone is a cell phone company, and 5G is the 

latest generation of cell phone technology.) 

 

This is misrepresentation to the point of deception. 

 

The video begins by (correctly) dismissing any links between 5G and COVID, but quickly 

moves on to address all types of health impacts, including cancer. Indeed, the video is titled 5G 

and Health: Everything You Need To Know. 

 

In it, Grimes states: “There have been thousands of studies looking into this and the global 

consensus is that 5G poses no threat to health.” Grimes made that up out of thin air. There are 

very few studies on 5G and health. Not thousands, not hundreds, not dozens, just a handful of 

preliminary reports. Nothing more.  

 

Please watch the video —it will take just a few minutes— and judge for yourself whether your 

CoI statement is a fair representation of what Grimes did for Vodafone and the wireless industry. 

 

As in the video, Grimes offers the readers of JAMA Oncology nothing more than a corporate 

infomercial. Surely they deserve better. 

 

 

Sincerely, 

 

 

Louis Slesin 

 

cc:  Monica Morrow, MD 

 Associate Editor for Reviews and CME, JAMA Oncology 

 <morrowm@mskcc.org> 
 

 <jamaonc@jamanetwork.org> 

 

 

________________________________________________________________________ 
Louis Slesin, PhD 
Editor, Microwave News 
A Report on Non-Ionizing Radiation 
Phone: +1 (212) 517-2800;   Fax: +1 (212) 734-0316 
<Louis@microwavenews.com> 
Web: microwavenews.com 
Twitter: @MicrowaveNews and @LouisSlesin 
Mail:  155 East 77th Street, Suite 3D 
New York, NY 10075, USA 

https://newscentre.vodafone.co.uk/5g/5g-and-health-everything-you-need-to-know/
https://newscentre.vodafone.co.uk/5g/5g-and-health-everything-you-need-to-know/
http://microwavenews.com/
https://twitter.com/MicrowaveNews
https://twitter.com/LouisSlesin

