A Report on Non-Ionizing Radiation

News Center: Main Articles Archive

Dose Is 100-1,000 Times Lower than from a Cell Phone

August 15, 2011

What if you could treat cancer without surgery, without chemotherapy and without ionizing radiation? What if you could extend a dying patient's life by years without any side effects? And if the patient were in pain, you could get rid of that too? All that may be possible sooner than you think.

First Prospective EMF Epidemiological Study Ever Done

August 1, 2011

A mother's exposure to weak power-frequency magnetic fields during pregnancy substantially increases the chances her child will develop asthma, according to a new study by De-Kun Li and coworkers at Kaiser Permanente in Oakland, CA. An average magnetic field exposure of just 2 mG (0.2 µT) during pregnancy more than triples the child's risk of getting asthma by the age of 13, they report in a paper released today by the Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, a publication of the American Medical Association (AMA).

Once Again, the Results Are Confusing

July 27, 2011

Here's the golden rule for all cell phone cancer studies: Nothing comes easy.

The first study to look at brain tumors among children and teenagers who have used cell phones came out today and it shows no increased risk. Well, actually, the study, known as CEFALO, does indicate a higher risk —the problem is that it found a higher risk for all the kids who used a phone more than once a week for six months, regardless of how much time they spent on the phone. Because the risk does not go up with more use, the CEFALO team argues that the results argue against a true association.

Don’t Worry, Be Happy, Says ICNIRP

July 6, 2011
Last updated September 25, 2013

The battle over Interphone continues. This time it's in full public view as key players publish papers detailing where they stand on cell phone tumor risks. There haven't been any big surprises since their opinions have long been known. Yet, the diametrically opposing views have led to conflicting stories in the media as each new study is released.

June 22, 2011

A short summary of the IARC Working Group's decision to classify radiofrequency (RF) radiation as a "possible human carcinogen" (2B) was posted this morning on the Web pages of Lancet Oncology.

IARC has not paid for the two-page summary to be open access. [IARC later changed its mind and it is now a free download.]

June 10, 2011

Today, the Australian Centre for Radiofrequency Bioeffects Research (ACRBR) is closing its doors. The center has gone bust for the most commonplace reason: It ran out of cash.

To understand why no one wanted to give the ACRBR any more money —we concede that there hasn't been much around— you need only read the last couple of paragraphs of the last post by its outgoing executive director, Rodney Croft:

Small Group Will File Minority Opinion

June 3, 2011
Last updated November 25, 2015

It's not easy to reach unanimous agreement on anything to do with cell phone radiation. And when it comes to cell phones and cancer, forget about it. But the International Agency for Research on Cancer (IARC) nearly pulled it off. On Tuesday, May 31, more than two dozen scientists and doctors from 14 countries —a group IARC Director Christopher Wild called “the world’s leading experts”— issued a joint statement that cell phone and other types of radiofrequency (RF) and microwave radiation might cause cancer.

May 31, 2011

A day-by-day blog of the IARC RF–Cancer Review, May 23-30.

May 22, 2011

The International Agency for Research on Cancer (IARC) has removed Anders Ahlbom of the Karolinska Institute from its panel of experts which is set to evaluate the cancer risks posed by mobile phones. The committee will meet in Lyon, France, for a week beginning this coming Tuesday, May 24. In an e-mail sent out earlier today, Ahlbom wrote, "IARC has excluded me from the RF Working Group because of 'possible perception of conflict of interest'."

May 19, 2011

A hard-hitting documentary aired on French television last night alleges that René de Seze, a well-known member of the French RF community, worked to delay, if not bury, a study that would be detrimental to the mobile phone industry. The 90-minute show reports that de Seze coordinated a study on behalf of Bouygues Telecom, a leading cell phone operator, and when the results supported a radiation health risk, he did everything he could to discredit it. De Seze works for French National Institute for the Industrial Environment and Hazards (INERIS).

Pages